Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT in /home/biznespart/ftp/expertpartner_wordpress/biznespart1/wp-content/plugins/upprev/includes/common.php on line 42

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT in /home/biznespart/ftp/expertpartner_wordpress/biznespart1/wp-content/plugins/upprev/includes/common.php on line 42

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT in /home/biznespart/ftp/expertpartner_wordpress/biznespart1/wp-content/plugins/upprev/includes/common.php on line 42

+

Siedem rodzajów treści na bloga

7
[Głosów:0    Średnia:0/5]

Nie musisz być pisarzem aby tworzyć wartościową treść na blogu. Doskonale wiem o czym mówię, bo ja w dzieciństwie nie rokowałem na pisarza. Co prawda jak byłem dzieckiem zacząłem pisać coś w rodzaju powieści, czy scenariusza do filmu grozy. Jednak w szkole nigdy nie przejawiałem ponadprzeciętnych zdolności pisarskim. Właściwie to ciężko było mnie zagonić do napisania czegokolwiek, a język polski nie był moją mocną stroną. Z blogiem jest jednak trochę inaczej. Siadam przed komputerem i tworze treść, bo to sprawia przyjemność. Tym większa przyjemność gdy znajdą się odbiorcy tej treści, ale temu właśnie mają służyć publikacje na blogu.

Czy tworzenie treści na bloga jest trudne? Uważam, że nie, skoro nawet ja jestem w stanie publikować nową treść. Co prawda stworzenie bloga jest łatwiejsze niż uzupełnianie go treścią. Blog to swojego rodzaju struktura. Chociażby blog postawiony na popularnej platformie WordPress, tak jak i ta strona. Wykupujesz serwer i domenę, instalujesz silnik WordPress, kilka kliknięć i gotowe. Może na początku dla niewprawionej osoby wydawać się wnętrze skomplikowane jak kokpit kosmicznego wahadłowca. Jednak po kilku godzinach zabawy obsługuje się bloga z dziecinną łatwością jak kalkulator kieszonkowy.

Rzecz w tym, że samo postawienie strony nie wystarczy. Nawet jeśli będzie to niezwykle piękna strona, ze wszystkim co można sobie wyobrazić. W internecie towarem eksportowym jest treść. Treść tworzy się przeważnie za pomocą pisania, ale nie tylko, bo jest także np. treść multimedialna. Aby konkurować w internecie z innymi stronami potrzebujesz oryginalnej treści, która Ciebie wyróżni. To się wiąże z koniecznością pisania własnych tekstów, lub tworzenia autorskich materiałów multimedialnych. Rozumiem, że taka wizja może niektórych przerażać, zwłaszcza tych, co w życiu nie napisali nic dłuższego od listy zakupów. Jak wspomniałem wcześniej, w szkole nienawidziłem pisać wypracowań, a gdy już udało mi się coś wypocić, to moje dzieło z reguły nie było oceniane wyżej niż na tróje. No i mój pomysł z publikowaniem treści w sieci, którą mogą przeczytać tysiące a nawet miliony ludzi, wydaje się być nie na miejscu. Dokładnie tak jest, bo tylko się tak wydaje. W rzeczywistości pisanie w sieni nie przypomina pisania szkolnych wypracowań. Jest też czymś zupełnie różnych od pisania prac na studia, czy raportowania w pracy.

Jedna różnica, która zmienia całą postać rzeczy, to fakt, że w internecie piszesz dla siebie. Jeśli wyróżniasz się poczuciem humoru, w towarzystwie opowiadasz śmieszne historie rozbawiając innych. Lub potrafisz i lubisz opowiadać o czymś co Cię interesuje, przytaczasz ciekawe historie, czy anegdoty, to powinieneś poradzić sobie bez problemu. Oczywiście pisanie w sposób humorystyczny nie jest wymogiem. Wystarczy, że dzielisz się z odbiorcami posiadaną wiedzą i własnymi opiniami i przemyśleniami.

Sama treść może przybrać wiele różnych form i postaci. Jest to przewianie treść pisana, ale również zalicza się do niej treść multimedialną w postaci zdjęć, nagrań video, czy podcastów. Każda z tych treści ma swoją wartość, oraz zastosowanie. Poniżej omówię siedem najczęściej występujących rodzajów treści na blogu.

Artykuły z poradami

Jest to jeden z powszechniej występujących rodzajów treści, szczególnie na tzw. blogach eksperckich. Autor dzieli się z czytelnikami praktyczną wiedzą z konkretnego tematu. W podobny sposób funkcjonuje mój blog, gdzie znajdziesz głównie porady z marketingu internetowego, blogowania, email marketingu itp. Charakterystycznym elementem na takich blogach są nagłówki, a nawet nazwy całego bloga. Często zaczynają się od słowa „jak” i mają formę pytania, np. jak zarabiać na blogu, jak oszczędzać pieniądze itp.

wiedzaZaletą tworzenia tego typu treści jest to, że jeśli posiadasz dużą wiedzę w danym temacie, to tworzenie treści przychodzi Ci z niezwykłą łatwością. Po prostu pokazujesz czytelnikowi krok po kroku jak coś należy wykonać. Robisz to w dokładnie taki sposób jakbyś w cztery oczy tłumaczył przyjacielowi jak się za coś zabrać. Dodatkową korzyścią takich artykułów jest długi okres ważności. Jest on oczywiście uzależniony od tematu na jaki się pisze, ale i tak informacje nie dezaktualizują się z dnia na dzień. Artykuł z poradami jak wyremontować mieszkanie będzie miał równie dużą wartość dzisiaj, jak i za kilka lat. Trochę krótszą datę ważności mają artykuły w branży komputerowej, która sama w sobie jest bardzo dynamiczna. Minusem może być, to że gdy na stronie znajdują się same artykuły z poradami, to internauci będą zaglądać głównie po to aby się czegoś dowiedzieć, ale to też można wykorzystać jako mocną stronę np. w pozycjonowaniu, zaś jakością i sposobem pisania sprawić aby czytelnik chciał powrócić.

Artykuły z wiadomościami

W takich artykułach treść stanowią bieżące informacje z danego tematu. Jeśli będzie to blog techniczny, to treścią będą bieżące informacje ze świata techniki, np. informacje o tym, ze Apple wypuściło nowy tablet na rynek, al;bo prezes dużej spółki kupił inną spółkę w jakimś tam segmencie. Niby teść jest jakby z głowy, ale stanowi to doże wyzwanie, szczególnie dla kogoś, kto pracuje sam. Następna sprawa, ze trzeba być na bieżąco i jak najszybciej publikować świeżą treść. Najlepiej jest jeśli w pierwszej kolejności publikuje się najnowsze informacje, wyprzedzając o krok konkurencję.

Analizy i opinie

Takie artykuły są artykułami z bieżącymi informacjami ale wzbogacone o czynnik autorski. Artykuły z wiadomościami maja za zadanie przekazywać wiadomości o tym co się w danej chwili dzieje. Są to czyste fakty. Można je wzbogacić o własną opinie i analizę sytuacji. Moim zdaniem taki artykuł bardziej pasuje do idei blogowania. W końcu bloger i jego blog mają być opiniotwórczy a nie tylko posłańcem informacyjnym.

Zauważ, ze media telewizyjne również idą w tą stronę. Jeżeli na świecie coś się wydarzy, to do studia telewizyjnego natychmiast jest zapraszany ekspert, który wyraża swoją opinie na konkretne wydarzenie. Jest to nie istotne, czy on ma racje, czy nie, co za tydzień, czy miesiąc i tak nikt tego nie będzie pamiętał. Ale właśnie tak działają media, bo są atrakcyjniejsze dla odbiorców. Na moim blogu możesz znaleźć kilka tego typu artykułów, gdzie pisałem np. o sytuacji z awarią w bankowości i wyraziłem swoja opinię z związku z tym tematem. Jeden z najpopularniejszych blogerów w Polsce publikuje dużo takich artykułów, w których piszę o bieżących wydarzeniach wyrażając swój pogląd na ten temat. Często jego pogląd znacznie się różni od poglądu mas, w ten sposób on zyskuje.

Recenzje

Są to treści, których wcale tak łatwo się nie tworzy, jednak są one niezwykle wartościowe i mogą przynieść duże korzyści finansowe dla autora. Często firmy, czy agencje reprezentujące jakąś firmę zlecają blogerowi napisanie recenzji ich produktu, czy usługi na blogu. Artykuły z recenzjami też z powodzeniem można używać na blogu, który stanowi część sklepu internetowego. Internauci często szukają opinii na temat produktu przed jego zakupem. Wpisują np. nazwę konkretnego aparatu fotograficznego, aby czegoś się o nim więcej dowiedzieć. Nie chodzi tu wcale o ilość pikseli, czy wielkość matrycy, to oczywiście jest ważne. Jednak interesuje ich coś jeszcze, np. jak wychodzą zdjęcia gdy pogoda jest do dupy, albo jak długo trzyma bateria itp. osoby szukające informacji na temat konkretnego produktu są tylko o krok od jego zakupu, dlatego takie blogi często wykorzystuje się w sklepach internetowych.

Listy

Nie chodzi mi o listy, które wysyłamy za pomocą poczty polskie i które przynosi nam listonosz. Tak przy okazji, ostatnio spotkałem listonosza, który roznosi pocztę przemieszczając się przy pomocy hulajnogi. Czasami wydaje mi się, ze już wiele w życiu widziałem, aż tu nagle taki rodzynek.

Artykuły z listami to takie artykuły jak np. ten, który czytasz w danej chwili. W tym artykule jest lista siedmiu rodzajów treści. Co prawda nie stanowi to typowej listy, gdzie treść jest niemalże wypunktowana, albo dodana krótka notka do każdego punktu. W tym artykule każdy punkt to przynajmniej jeden osobny akapit. Jednak w dalszym ciągu jest to artykuł w formie listy. Najdłuższą listę stworzyłem pisząc artykuł ze sposobami na dodatkowy zarobek. Stworzyłem tam listę kilkudziesięciu sposobów na generowanie dodatkowego zarobku. Artykuł ten kosztował mnie sporo pracy, spędziłem nad nim przynajmniej półtora dnia. Tak właśnie jest z takimi artykułami, na pozór wydają się być łatwe do napisania, ale wymagają dużego zaangażowania.

Wywiady

Jest to bardzo ciekawy sposób na tworzenie artykułów. Artykuły z wywiadami wychodzą w sposób nieszablonowy i nietuzinkowy, bo nie kreujemy ich sami, tylko historia tworzy się podczas rozmowy. Dodatkowo dla czytelników stanowi to dodatkową atrakcję jeśli na Twoim blogu mogą przeczytać treść wywiadu z osobą, która jest np. znana i ceniona w branży. Pozwala to też dać świeże spojrzenie na temat.

Treści multimedialne

No i ostatni już punkt, czyli treści multimedialne. Mogą to być zdjęcia, często wykorzystywane w blogach modowych, gdzie główną formą przekazu są zdjęcia przeróżnych stylizacji. Oprócz zdjęć będą też filmy video, o które wzbogacamy bloga. Oczywiście istnieją też videoblogi, czy inaczej vlogi. Na takich blogach występuje głównie treść w formie nagrań video. Vlogerzy zyskują dużą popularność, przeważnie tworzą treść rozrywkową, ale nie tylko. Do treści multimedialnej zaliczają się również podcasty, czyli coś w rodzaju nagranej audycji, publikowanej na blogu.

Myślę, że warto wzbogacać własnego bloga o treści multimedialne, ponieważ znacznie urozmaicają całość. W ten sposób stają się one atrakcyjniejsze dla czytelników, oraz dla Google, które nie przepada za schematami.

Można mieszać i łączyć

Wspominałem wcześniej, że Google nie lubi schematów, dlatego warto urozmaicać treść. Dla czytelników też taki sposób zamieszczania treści jest przyjemniejszy dla oka. Wypisałem siedem głównych rodzajów treści na blogu. Nie trzeba się trzymać kurczowo jednego rodzaju. Dobrze jest je mieszać na przemian, stosując kilka różnych form. Dodatkowo można je łączyć, np. tworząc treść poradnikową z listą, albo wywiad w formie multimedialnym. Generalnie blogowanie to zabawa i duża frajda dla autora. Baw się tworząc treść. Jeśli Ty będziesz się przy tym dobrze bawił, to jest szansa, że czytelnicy również będą się świetnie bawić czytając Twoje artykuły. 

Wpisz swój email aby dostać więcej informacji

 

Facebook Comments

Podobne Artykuły

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

8 thoughts on “Siedem rodzajów treści na bloga”

    1. W pewnym sensie tak jest, bo średni czas spędzony na stronie ma jakieś znaczenie. Również jakieś znaczenie ma współczynnik odrzuceń, więc warto też zadbać by taka osoba nie opuściła od razu strony, tylko weszła w kolejną zakładkę, artykuł, czy cokolwiek.

  1. Sporo puntów z tej listy wykorzystuję u siebie na blogu. Z testami na początku nie jest łatwo – trzeba opisywać swoje rzeczy, a one tanie nie są. Początkowo myślałem, że pisanie artykułu za towar jest dziadostwem, jednak teraz uważam, iż jest to idealne na start. Bloger ma temat do opisania i nie musi wydawać kasy na zakup produktu. Z czasem z takich recenzji tworzy się spory content, jeśli uznamy, że ruch jest odpowiednio duży i mamy wystarczającą ilość postów możemy przejść na rozliczenia gotówkowe.

    1. Z jednej strony masz rację, bo rzeczywiście dobrze jest mieć ten sprzęt, który opisujesz. Jeśli nie ma się dużego kapitału, to jest to jakieś rozwiązanie. Trzeba tylko uważać na cienką linie, aby na zawsze nie pozostać na początku.

  2. Pisane na blogu i przede wszystkim brane pomysłów na wpisy przychodzi zdecydowane łatwiej jeśli to ci piszemy jest naszą pasją, zainteresowaniem. Wtedy przychodzą nam miliony pomysłów i możemy stosować i mieszać te wszystkie treści które Marcin wymienił we wpisie.

    1. Moim zdaniem to podstawowy warunek. No chyba że ma się tak zwane lekkie pióro i jest się w stanie pisać na każdy temat z polotem. Jednak najczęściej tylko na tematy, którą Cię pasjonujesz przychodzi Ci łatwiej pisać, znajdujesz tematy na kolejne artykuły. Co najważniejsze jeśli piszesz z pasją i oddaniem, dajesz coś od siebie, to jest szansa, ze się wyróżnisz i dotrzesz do większej ilości ludzi.

      1. Też jestem zwolennikiem wybierania tematów, które się lubi i używania kilku form wypowiedzi. Pisanie z pasą rzeczywiście jest łatwiejsze i rzadziej ma się dylematy, o czym by jeszcze napisać. Z resztą dość często wyczuwa się czy tekst był pisany „ pod przymusem”, czy z przyjemnością i z potrzeby serca. Inaczej się to czyta…

        Dodam od siebie dwie rzeczy. 1. Regularne pisanie wspomaga warsztat i samodyscyplinę autora. Kolejne teksty z reguły pisze się lepiej ( szybciej i wyrabia się swój styl wypowiedzi) 2. Wg mnie ważne jest, aby wprowadzić pewien zwyczaj jak ukazują się teksty, jak częstotliwość publikacji np. raz na tydzień, czy nawet wybrać dzień tygodnia, czy stałą porę dnia. Czytelnicy się przyzwyczajają i jak piszesz ciekawie lub poruszasz tematy, które lubią to chętniej wracają w terminach, w których ukazują się nowości. Nikt nie lubi zaglądania na darmo, nowy chętnie pogrzebie w archiwum, a stały bywalec bardziej nastawiony jest na „świeże teksty”. Dotrzymywać słowa i dodawać posty zgodnie z obietnicą i wyrobionym wzorcem, a od czasu do czasu zaskoczyć dodatkowym tekstem, wtedy, gdy nikt się tego nie spodziewa.

        Pozdrawiam. J.

  3. Irek zgadzam się z Tobą jeżeli jest pasja to nie ma problemu z pisaniem, no może nie ma problemów z pomysłami i wytrwałością, ale za to mogą pojawić się problemy z ilością tego co piszesz :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/biznespart/ftp/expertpartner_wordpress/biznespart1/wp-content/plugins/rpw-related-posts-widget/pf-rpw.php on line 160
Email
Print

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT in /home/biznespart/ftp/expertpartner_wordpress/biznespart1/wp-content/plugins/upprev/includes/common.php on line 42
Przeczytaj poprzedni wpis:
pisanie artykulu
Jak się zabrać za pisanie artykułu

Bywa tak, że pisanie artykułu na blogu idzie jak krew z nosa. Zastanawiasz się o czym napisać. Siedzisz nad otwartym...

Zamknij