Opowiadaj historię aby wypromować bloga

Kliknij proszę w przycisk 🙂




Internet wypełniony jest po brzegi informacjami i treścią. Jesteśmy atakowani treścią z każdej strony. Tworzysz bloga na jakiś temat. Pomyśl tylko przez chwilę, czy Twój blog jest jedyny w tej niszy? Prawdopodobnie nie jest jedyny. Jest ich wiele. Dużo więcej niż myślisz. No chyba, że prowadzisz bloga na naprawdę niespotykany temat. W większości przypadków jednak zazwyczaj jest duża konkurencja.

Ostatnio przeglądając skrzynkę mailową uświadomiłem sobie coś bardzo ważnego. Zacznę od tego, że każdego dnia na skrzynkę dostaję mnóstwo wiadomości. Jestem zapisany na wiele list mailingowych. Nie wszystkie wiadomości jestem w stanie przeczytać. Jednak są osoby, od których zawsze otwieram i czytam wiadomości. Jedną z takich osób jest Adrian Kołodziej. Lubię jego wiadomości, bo są ciekawe. Bardzo często opowiada w nich jakąś historię. To jeden z elementów, który wyróżnia go z tłumów innych wiadomości, które otrzymuję na skrzynkę.

Pokazałem tu przykład z wiadomości e-mail. Natomiast blog jest fantastycznym miejscem gdzie można opowiadać historię. Nawet w przypadku gdy będzie to blog poradnikowy, to również jest możliwe opowiedzenie historii. Na swoim blogu często zamieszczam jakąś historię, chociaż artykuł dotyczy porady w jakimś temacie. Opowiadam wówczas dlaczego to tak się dzieje. Przedstawiam coś na przykładzie opisując sposób działania. Czyli tworze do tego historię.

Po co opowiadać historię?

Odpowiedź jest prosta. Bo ludzie to lubią. Uwielbiają śledzić różne historię. Do tego stopnia, że niektórzy są w stanie spędzić w tygodniu kilkadziesiąt godzin na oglądaniu seriali. Rozumiesz? Wszystko po to aby śledzić jakąś wymyślną historię, często absurdalną, która nie ma końca.

Za pomocą historii skuteczniej przekazujesz informację. Można przekazać informację w postaci suchego, ale konkretnego faktu. Jednak gdy ubierzesz tę informację w ciekawą historię, to będzie ona miała większy wpływ na odbiorcę. Podam Ci pewien przykład.

Przed wejściem do miasteczka na kamieniu siedział stary człowiek. Do miasteczka zmierzał wędrowiec. Widząc starca zadał mu pytanie:

– przybywam z innego miasteczka. Chciałbym tu zamieszkać. Powiedz mi proszę jakich ludzi tutaj spotkam?

– a jacy ludzie mieszkają w miasteczku, z którego pochodzisz?

– sami źli ludzie, nieuczciwi, agresywni, butni.

– to i takich złych ludzi tutaj też spotkasz.

Wędrowiec poszedł dalej. Lecz po jakimś czasie do miasteczka zbliżał się kolejny wędrowiec. Widząc starszą osobę przy bramie również zadał mu pytanie:

– przybywam z innego miasteczka. Chciałbym tu zamieszkać. Powiedz mi proszę jakich ludzi tutaj spotkam?

– a jacy ludzie mieszkają w miasteczku, z którego pochodzisz?

– och tam mieszkają sami wspaniali ludzie. Wszyscy uczciwi, życzliwi, pomocni. Bardzo żałowałem że musiałem opuścić tamto miasteczko.

– to i w tym miasteczku spotkasz takich wspaniałych ludzi.

Wszystkiemu przyglądał się ogrodnik, który w pobliżu zajmował się swoim ogrodem. Zdziwiony zapytał starca dlaczego na te samo pytanie udzielił dwóch różnych odpowiedzi. Starszy człowiek odpowiedział mu, że to co otrzymujemy zależy głównie od naszego nastawienia i oczekiwań.

Zamiast przytaczać taką historię mógłbym powiedzieć że nastawienie jakie masz wpływa na to jaki rezultat otrzymujesz. Dlatego ważne jest aby mieć pozytywne nastawienie. W obu przypadkach przyjmiesz tą informację do świadomości. Jednak która wersja będzie miała na Ciebie większy wpływ? Na mnie zadziałała bardzo dobrze historia.

O tyle dobrze na mnie zadziałała historia, że do dziś pamiętam to opowiadanie o starym człowieku przed bramą miasta. Może nie do końca wszystkie fakty pamiętam, ale sens mniej więcej zachowałem. Opowiedział mi ją pewien trener podczas szkolenia na którym byłem w 2008 roku. Wątpię abym zapamiętał tylko samo stwierdzenie, gdyby nie było opakowane w taką historię…

Jak opowiadać historię na blogu?

Najprostszym i najskuteczniejszym sposobem jest przytaczanie swojej historii. One nie przysporzą Ci trudności, bo dotyczą Ciebie. Na swój temat możesz coś przecież opowiedzieć, bo dotyczą one Twojego życia. Jedyne co możesz mieć to obawy przed tym aby tak się otworzyć publicznie przed innymi.

Opowiadaj swoje historie. Dlaczego podjąłeś jakąś decyzję? Co miało na to wpływ? Jakie są tego konsekwencje? Byłeś w jakimś miejscu, na spotkaniu branżowym, to opowiedz o tym na blogu. Opisz co to było, jaki był przebieg i jakie są Twoje subiektywne odczucia po tym wydarzeniu.

Zawsze do jakiegoś działania, produktu, czy marki można przypisać historię. Opowiedz skąd ten pomysł na taki produkt. Co było przed nim. Jaki skutek daje korzystanie w chwili obecnej z tego produktu. To będzie zdecydowanie ciekawsze niż szczegółowe i sumienne opisanie produktu. Działasz na emocje i tak przekazana informacja na dłużej zapisuje się w pamięci odbiorcy.

Taka forma przekazu informacji ma wiele plusów:

  • W przeciwieństwie do suchych faktów, czy liczb opowieść przemawia do wyobraźni i działa na emocje. Zostaje na dłużej w pamięci.

  • Opowieść może być tym co wyróżni produkt, czy markę spośród tłumu podobnych. Dzięki czemu ta marka staje się wyjątkowa.

  • Historię pozwalają na to aby odbiorca szybko zorientował się co jest kluczowe w danej informacji.

  • Dobre historie inspirują, a nawet powodują wykonanie akcji u odbiorcy.

  • Opowieścią można się dzielić. Jeśli opowiesz ciekawą historię, którą przytoczysz np. do swojego bloga, to jest szansa, że ktoś to opowie komuś innemu. W ten sposób można dotrzeć bardzo daleko.

  • Historią trudniej się oprzeć niż zwykłym treściom. Odwołują się one do potrzeb i marzeń.

W marketingu to nazywa się marketing narracyjny. W tym przypadku firma za pomocą historii chce sprzedać produkt. Jest wiele takich przykładów, które spotykamy codziennie. Znasz jakieś ciekawe przykłady? Twórz historię swojego bloga i opisuj historię na swoim blogu. Baw się tym i obserwuj jak dobre efekty dzięki temu zyskasz.

Facebook Comments

Kliknij proszę w przycisk 🙂

4 przemyślenia nt. „Opowiadaj historię aby wypromować bloga

  • Ta opowieść o starym człowieku tu fajny przykład, a kojarzy mi się z czymś co kiedyś czytałem u Jean-Paul Sartre’a, tylko tam chodziło o sens życia i o to co w życiu robić. Była tam sugestia, że już wybór osoby, której zadajemy pytanie, niesie ze sobą odpowiedź na nie, czyli właśnie to o nastawieniu i oczekiwaniach. Narracja to w ogóle potężne narzędzie.

  • Dobry storytelling to podstawa promocji czegokolwiek, nie tylko bloga. A najlepsze historie jak wiadomo pisze życie. Wystarczy tylko to pokazać. 😉

  • Zawsze miałam problem z opowiadaniem historii, bo wydawało mi się, że muszą być „wow!” i nie wiadomo co, a tu wystarczy najczęściej mała, niepozorna historia z życia i, voila, storytelling gotowy :D.

  • Bardzo dobry pomysł na artykuł, w ogóle zakładając bloga powinniśmy mieć gotowe pomysły na artykuły i na samym początku powinniśmy rzucić takie które będą najbardziej atrakcyjne dla czytającego. Zawsze najbardziej sprawdzają się artykuły które mogą okazać się pomocne dla czytającego a więc są to jakieś skuteczne porady czy podpowiedzi jak wyjść z określonego problemu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
shares

Chcesz zacząć zarabiać w domu przez internet?

Poznaj 5 prostych kroków do zarabiania w domu przez internet.

pobierz teraz

Pobierz Bezpłatnie!