Marketing sieciowy i jego ciemna strona

Kliknij prosz臋 w przycisk 馃檪

Przewa偶nie m贸wi si臋 tylko o plusach jakie posiada marketing sieciowy. Ewentualnie przeciwnicy, lub ignoranci prze艣cigaj膮 si臋 w wynajdywaniu mit贸w na temat marketingu sieciowego. Natomiast rzadko m贸wi si臋 obiektywnie na temat ciemnej strony jak膮 posiada marketing sieciowy. Osoby, kt贸re s膮 w bran偶y ju偶 d艂u偶ej, podaj膮 wiedze i do艣wiadczenie maj膮 tego 艣wiadomo艣膰. Jednak o tym si臋 g艂o艣no nie m贸wi. W tym artykule przeczytasz o najwa偶niejszych minusach jakie posada marketing sieciowy.

Wszystko ma swoje plusy i minusy, marketing sieciowy tak偶e nie jest wyj膮tkiem. S膮 r贸偶ne formy zarabiania pieni臋dzy. Praca na etacie, dzia艂alno艣膰 gospodarcza i ma艂y biznes, biznes, inwestycje. To tak bardzo og贸lnie wypisane metody. Ka偶dy ze sposob贸w na zarabianie pieni臋dzy ma swoj膮 mocn膮 i s艂ab膮 stron臋. Dlatego nie uwa偶am, aby by艂 sens ukrywa膰 s艂abe strony marketingu sieciowego. Wol臋 aby ka偶dy by艂 艣wiadomy, bo uwa偶am, 偶e transparentno艣膰 jest bardzo wa偶na w ka偶dym biznesie.

O tej stronie medalu w marketingu sieciowym zwykle si臋 nie m贸wi. Osoby, kt贸re prezentuj膮 plan i pokazuj膮 mo偶liwo艣ci nowym osob膮聽 nie m贸wi膮 o takich rzeczach. Mo偶e same maj膮 tej 艣wiadomo艣ci, albo nie chce pokazywa膰 marketingu sieciowego w ciemnym 艣wietle. W zasadzie to popieram, bo na pierwszej prezentacji nie ma sensu o tym m贸wi膰, poniewa偶 nie ma to wp艂ywu na korzy艣ci jakie mo偶na wyci膮gn膮膰. Jednak w p贸藕niejszym etapie zaanga偶owania warto aby ka偶dy wiedzia艂 na czym polega marketing sieciowy. Aby ka偶dy zna艂 jego mocne i s艂absze strony.

To nie Ty jeste艣 w艂a艣cicielem

Trzeba postawi膰 spraw臋 jasno. Firma, kt贸rej dzia艂anie opiera si臋 o marketing sieciowy ma swojego w艂a艣ciciela. Osoby, kt贸re podejmuj膮 wsp贸艂prac臋 nie s膮 i nie b臋d臋 nigdy w艂a艣cicielami, czy te偶 wsp贸艂w艂a艣cicielami. Jest z regu艂y podpisywana umowa partnerska i osoba, kt贸ra wsp贸艂pracuje jest niezale偶nym partnerem. To jest wa偶ne, aby nie by艂o niespodzianek. Partnerzy nie maj膮 wp艂ywu, albo maj膮 niewielki wp艂yw na decyzje podejmowane przez w艂a艣cicieli. Ty jako partner nie masz wp艂ywu na to w jak膮 stron臋 b臋dzie rozwija艂a si臋 firma. To w艂a艣ciciele, lub te偶 osoby zarz膮dzaj膮ce maj膮 wp艂yw na to co si臋 dzieje z firm膮. Oni b臋d膮 w dalszym ci膮gu decydowa膰 o wysoko艣ci prowizji, premiach, bonusach, planie marketingowym. Oni decyduj膮 o tym, czy firm臋 zamkn膮膰, sprzeda膰, czy kontynuowa膰 jej dzia艂anie. Czy nale偶y si臋 tym przejmowa膰? Oczywi艣cie, 偶e nie. Doskonale wiesz jakie masz mo偶liwo艣ci, na czym Twoja praca polega i co musisz zrobi膰, aby zarobi膰 prowizj臋. Ca艂a reszta Ci臋 nie interesuje, wi臋c po co si臋 martwi膰, nale偶y robi膰 swoje. Jednak warto mie膰 艣wiadomo艣膰 tego, 偶e firma nie jest Twoja, bo nale偶y do kogo艣 innego.

Marketing sieciowyBy艂bym niekonsekwentny, gdybym nie wspomnia艂 o jednej firmie, gdzie rzeczywi艣cie mo偶na sta膰 si臋 udzia艂owcem. Ot贸偶 jest pewna firma, kt贸ra dla swoich najlepszych partner贸w przygotowa艂a udzia艂y. W takim przypadku je艣li kto艣 wykona plan i dostanie udzia艂y w firmie, jest wsp贸艂udzia艂owcem. Mo偶na w贸wczas 艣mia艂o tak nazwa膰 partnera, bo w praktyce tak to wygl膮da. Jednak jest to odosobniony przypadek. Na dziesi膮tki, czy setki firm dzia艂aj膮cych w marketingu sieciowym spotka艂em si臋 jak dot膮d tylko z jedn膮 firm膮, kt贸ra co艣 takiego oferuje. By膰 mo偶e jeszcze jakie艣 istniej膮. W ko艅cu tego jest tak wiele i nie spos贸b wiedzie膰 wszystko i zna膰 wszystkie firmy. Je艣li posiadasz informacj臋 o firmie dzia艂aj膮cej w marketingu sieciowym, kt贸ra r贸wnie偶 rozdaje udzia艂y, to daj mi zna膰. B臋d臋 Ci bardzo wdzi臋czny za informacj臋. Pewnie nie tylko ja chcia艂bym si臋 o tym dowiedzie膰. Wi臋c 艣mia艂o napisz w komentarzu poni偶ej.

Marketing sieciowy to jest spos贸b dystrybucji i metoda na zarabianie pieni臋dzy. Firma dzia艂aj膮ca w marketingu sieciowym dostarcza produkty na rynek i umo偶liwia zarabianie prowizji poprzez wsp贸艂prace. Niezale偶ny partner, kt贸ry podejmuje wsp贸艂prac臋 z firm膮 i swoje dzia艂ania opiera o marketing sieciowy. Wszystko razem tworzy jeden wsp贸lny mechanizm, jednak nale偶y pami臋ta膰, 偶e firma to nie partner i odwrotnie. Nie mo偶na za bardzo identyfikowa膰 si臋 z firm膮. Wielokrotnie widzia艂em stawiane strony czy blogi w internecie przez partner贸w, gdzie skupiaj膮 si臋 tylko i wy艂膮cznie na firmie i produktach. Tak samo w dzia艂aniu stacjonarnym gdzie partner wychodzi tylko i wy艂膮cznie od strony produktowej. Gdyby marketing sieciowy polega艂 wy艂膮cznie na sprzeda偶y produkt贸w, to by艂oby to s艂uszne podej艣cie. Jednak marketing sieciowy nie polega na sprzedawaniu produkt贸w ale na informowaniu o mo偶liwo艣ciach i rozwijaniu rynku zbytu. Dlatego wychodzenie od tej strony do potencjalnych partner贸w nie jest w艂a艣ciwie. Jak b臋dziesz tak robi艂, to inne osoby b臋d膮 kojarzy膰 tylko firm臋 i produkty, a nie Ciebie. To nie jest korzystne dla Ciebie, po przecie偶 Ty nie jeste艣 w艂a艣cicielem firmy. Z drugiej strony nie mno偶na wstydzi膰 si臋 marki, z kt贸r膮 si臋 wsp贸艂pracuje. Nie ma nic z艂ego, 偶e gdzie艣 w og贸艂 Ciebie przewija si臋 logo i nazwa firmy. Nosisz koszulk臋 z nazw膮 firmy? W materia艂ach video za Tob膮 stoi rolap firmowy? Na prezentacjach m贸wisz o korzy艣ciach z posiadania i korzystania z produktu? Bardzo dobrze, bo na tym to polega. Musisz by膰 pewny marki z kt贸r膮 wsp贸艂pracujesz, nie mo偶esz si臋 jej wstydzi膰. Przyczyniaj膮c si臋 do jej rozpoznawalno艣ci dzia艂asz r贸wnie偶 na swoj膮 korzy艣膰. Nie mo偶na w tym wszystkim tylko przesadzi膰. Pami臋taj o granicy i o tym, 偶e to Ty jeste艣 najwa偶niejszy, a nie firma.

Z Twojego punku widzenia, to Ty jeste艣 najwa偶niejszy. Ludzie powinni rozpoczyna膰 z Tob膮 wsp贸艂prac臋, ze wzgl臋du na Ciebie, a nie ze wzgl臋du na firm臋, czy produkty jakie oferuje. Do jest najbezpieczniejsze rozwi膮zanie dla Ciebie, poniewa偶 nie wa偶ne co si臋 stanie w przysz艂o艣ci to zesp贸艂 p贸jdzie za Tob膮. Z reszt膮 dzisiaj jest tak, 偶e informacje docieraj膮 bardzo szybko. Z ka偶dej strony mog膮 dociera膰 informacj臋 o mo偶liwo艣ciach wsp贸艂pracy z konkretna firm膮. Jak my艣lisz czym w贸wczas b臋d膮 kierowa艂y si臋 takie osoby, kt贸re maja rozpocz膮膰 wsp贸艂prac臋. B臋d膮 kierowa膰 si臋 produktem, czy raczej mo偶liwo艣ci膮 wsp贸艂pracy z konkretna osob膮? Powiem Ci, 偶e w wi臋kszo艣ci przypadk贸w ludzie wybior膮 to drugie.

Samochody sposobem na lojalno艣膰

Marketing sieciowy to r贸wnie偶 bonusy, kt贸re s膮 przyznawane za efektywne dzia艂anie. Bardzo cz臋sto mo偶na spotka膰 si臋 w marketingu sieciowym z samochodami, kt贸re s膮 przyznawane jako bonusy za osi膮gni臋ty rezultat. Wszystko to ma przede wszystkim cel motywacyjny. Presti偶 z posiadania luksusowego samochodu, za kt贸ry zap艂aci firma. Egzotyczna wycieczka do fantastycznych miejsc. Dodatkowa prowizja za osi膮gni臋ty rezultat. Opr贸cz tego jest wiele innych nagr贸d, kt贸re maj膮 za zadanie motywowa膰 partner贸w do wi臋kszej pracy aby osi膮gn膮膰 lepszy rezultat i otrzyma膰 bonus.

Uwa偶am, ze jest to pozytywne, bo przydaje si臋 taka pozytywna motywacja. Takie bonusy kusz膮 i dzia艂aj膮 stymuluj膮co na niezale偶nych partner贸w. Jest to dodatkowy smaczek i dodatkowy cel jaki mo偶na osi膮gn膮膰 przy wsp贸艂pracy z firm膮. Kto by nie chcia艂 je藕dzi膰 nowym, luksusowym mercedesem z salony? No mo偶e, kto艣, kto nie przepada za t膮 mark膮, lub ma lepszy samoch贸d. Jednak wiem, ze takie bonusy dzia艂aj膮. Wiele lat temu, gdy przeprowadza艂em jeszcze prezentacje jeden na jeden i dzia艂a艂em w spos贸b stacjonarny to wykorzystywa艂em informacje o bonusach. Na kartce opr贸cz tabeli prowizyjnej i drzewka rysowa艂em gwiazd臋 sugeruj膮c膮 mark臋 samochodu, kt贸ry mo偶na dodatkowo otrzyma膰, to dzia艂a艂o.

Jednak przyjrzyjmy si臋 temu uwa偶nie. Przewa偶nie wygl膮da to tak, 偶e partner otrzyma samoch贸d w formie leasingu. Co miesi膮c firma b臋dzie op艂aca艂a rat臋 leasingow膮. Oczywi艣cie nie ka偶dy partner otrzyma samoch贸d, ale tylko Ci, kt贸rzy osi膮gn膮 okre艣lony wynik. Przewa偶nie jest on uwarunkowany obrotem jaki wraz z zespo艂em taki partner generuje. Je艣li przekroczy ustalony pr贸g obrotu dla firmy to jako bonus otrzyma samoch贸d i comiesi臋cznie dofinansowanie na sp艂at臋 raty leasingowej. Natomiast je艣li obr贸t w jakim艣 miesi膮cu spadnie poni偶ej progu, to partner z w艂asnej kieszeni musi w danym miesi膮cu pokry膰 rat臋. Jest to 艣wietne rozwi膮zanie dla firmy, aby zmotywowa膰 tak膮 osob臋 do tego by pilnowa艂a, aby obr贸t by艂 na odpowiednim poziomie. Jest to te偶 spos贸b na zdobycie lojalno艣ci, poniewa偶 leasing podpisuje si臋 na kilka lat. Trzeba pami臋ta膰, 偶e z utrzymaniem obrotu bywa r贸偶nie, bo on ro艣nie i maleje. Nieraz widzia艂em osoby je偶d偶膮ce mercedesami, kt贸re co miesi膮c w pocie czo艂a walczy艂y, aby zachowa膰 obr贸t. Dlatego wol臋 marketing sieciowy gdzie produkt jest w abonamencie, bo w贸wczas nie ma takiego zagro偶enia.

Inne minusy w marketingu sieciowym

Cz臋sto po stronie minus贸w w marketingu sieciowym wymienia si臋 r贸偶ne rzeczy. Jest to na przyk艂ad brak gwarantowanego przychodu. Od艂o偶ona w czasie gratyfikacja. Brak szefa, czyli trzeba samemu w sobie szuka膰 motywacji do dzia艂ania. W marketingu sieciowym tylko nieliczni zarabiaj膮. Wiele innych podobnych stwierdze艅 mo偶na znale藕膰. W tym artykule ich nie wymieniam, poniewa偶 nie uznaje ich jako minusy marketingu sieciowego. Te rzeczy wynikaj膮 raczej z ludzi a nie marketingu sieciowego. Cz臋艣ciej to ludzie zawodz膮, a nie marketing sieciowy. To prawda, ze wi臋kszo艣膰 os贸b, kt贸re maj膮 podpisan膮 umow臋 partnersk膮 nie zarabia. Celowo napisa艂em, 偶e maj膮 podpisan膮 umow臋 partnersk膮, a nie, ze dzia艂aj膮 w marketingu sieciowym, poniewa偶 by艂oby to sprzeczne. Wi臋kszo艣膰 os贸b nie zarabia, poniewa偶 nie dzia艂a, lub dzia艂a w ma艂ym stopniu, z regu艂y jeszcze niezbyt dobrym. Od艂o偶ona w czasie gratyfikacja? Oczywi艣cie, 偶e tak, przecie偶 to jest biznes. Tu zawodzi spos贸b pojmowania pewnych reali贸w. Marketing sieciowy pod tym wzgl臋dem wypada na korzy艣膰 w por贸wnaniu z innymi biznesami. Zysk z inwestycji otrzymuje si臋 wielokrotnie szybciej ni偶 w innych biznesach. Z innymi obiekcjami jest podobnie, dlatego ja ich nie uwa偶am za minusy, kt贸re mo偶na przypisa膰 do stricte do marketingu sieciowego.

Czy marketing sieciowy ma plusy?

To jest raczej pytanie retoryczne. W tej publikacji nie odpowiem szczeg贸艂owo na to pytanie, bo chc臋 si臋 trzyma膰 jednego tematu, czyli wad jakie posiada marketing sieciowy. Czy s膮 to wady, kt贸re przekre艣laj膮 marketing sieciowy jako spos贸b na zarabianie pieni臋dzy? Oczywi艣cie, 偶e nie. Po prostu one s膮 i warto mie膰 tego 艣wiadomo艣膰. Jednak nie maj膮 one wp艂ywu na Twoj膮 efektywno艣膰, oraz na stan Twojego konta. Je艣li dzia艂asz efektywnie we wsp贸艂pracy z marketingiem sieciowym to na Twoje konto b臋d膮 sp艂ywa膰 przyzwoite prowizje. Proponuje nie skupia膰 si臋 na wadach. Skupiaj si臋 na mo偶liwo艣ciach i wykorzystaj je maksymalnie jak si臋 da. Wejd藕 na t臋 stron臋 i zapisz si臋 na prezentacj臋, z kt贸rej dowiesz si臋 wi臋cej na temat marketingu sieciowego.

Wpisz sw贸j email aby dosta膰 wi臋cej informacji

Imie: email:

Jak zdoby膰 lawin臋 czytelnik贸w na blogu?

Pobierz teraz bezp艂atnie poradnik


Facebook Comments

Kliknij prosz臋 w przycisk 馃檪

You may also like...

2 komentarze

  1. Libetias pisze:

    Na mnie osobi艣cie samoch贸d w og贸le nie dzia艂a – nie mam prawa jazdy 馃槈 A i jeszcze co do tego punktu: “Dlatego wol臋 marketing sieciowy gdzie produkt jest w abonamencie, bo w贸wczas nie ma takiego zagro偶enia.” – takie zagro偶enie jak najbardziej jest. Abonament z regu艂y nie jest zobowi膮zaniem i w ka偶dej chwili mo偶na z niego zrezygnowa膰. Je偶eli w jednym miesi膮cu wysypie si臋 du偶o os贸b, to mo偶na spa艣膰 poni偶ej okre艣lonego progu. Dlatego zagro偶enie istnieje, jest po prostu mniejsze 馃槈
    Co do bycia w艂a艣cicielem – dla jednego jest wada, dla drugiego zaleta. Je偶eli nie jeste艣 w艂a艣cicielem to nie musisz si臋 martwi膰 o wiele rzeczy, kt贸rymi musi zaj膮膰 si臋 w艂a艣ciciel 馃槈

  2. Janek90 pisze:

    Bardzo ciekawy wpis no niestety w 偶yciu tak jest 偶e s膮 plusy, ale je偶eli one wyst臋puj膮 to dla r贸wnowagi musza by膰 te偶 minusy. Rzadko si臋 o nich wspomina przy zarabianiu przez sie膰 no ale niestety tak ju偶 jest.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Facebook
shares

Masz za ma艂o czytelnik贸w na blogu?

Poznaj sprawdzone metody na zdobywanie lawiny czytelnik贸w na blogu

pobierz teraz

Pobierz Bezp脙锟矫柯絘tnie!