+

Lista mailingowa

lista mailingowa

Tym razem na tapecie lista mailingowa. Zanim na dobre zająłem się marketingiem internetowym, zacząłem już zbierać listę mailingową. To było mniej więcej latem w roku 2010, wtedy to właśnie zacząłem zbierać listę mailingową. Za bardzo nie wiedziałem co z nią zrobić, nie miałem pojęcia, że można dzięki niej zarabiać. Oczywiście zacząłem zbierać z myślą o marketingu sieciowym i firmie w marketingu sieciowym, z którą wówczas współpracowałem. Dopiero pod koniec roku 2010 na dobre zajęliśmy się marketingiem internetowym. Właściwie na dobre rozpoczęliśmy wraz z Marcinem Oniszczukiem przygodę z marketingiem internetowym, która trwa do teraz.

Kilka lat doświadczenia z listą mailingową mam. Wysłałem setki, jeśli nie tysiące wiadomości, do dziesiątek tysięcy osób. Te liczby mówią same za siebie, a każdego dnia ich wartość rośnie. Właśnie w tym artykule zamierzam skupić się na liście mailingowej. Chcę Ci opowiedzieć czym jest lista mailingowa. Trochę napiszę też jak działa lista mailingowa. No i również przedstawię Ci w jakich sytuacjach jest przydatna lista mailingowa. O tym wszystkim dowiesz się z tego artykułu.

Czym jest lista mailingowa

Nie lubię bawić się w definicję, bo od tego jest chociażby Wikipedia. Jednak wypada chociaż swoimi słowami wyjaśnić, czym w ogóle jest lista mailingowa, bo być może ktoś jeszcze nie wie. Ale spokojnie, nie będę żadnych suchych pojęć, bo to nie mój styl. Jak już to opiszę pojęcie w sposób bardzo przystępny i przede wszystkim konkretny.

Lista mailingowa to zbiór adresów

Jeszcze bardziej konkretnie można określić, że lista mailingowa to zbiór adresów w bazie mailingowej. Bazę mailingową tworzy się na specjalnych softach, czyli narzędziach przystosowanych do tego. Może to być autoresponder, w zasadzie najczęściej bazę mailingową zbiera się w autoresponderze. Na temat autoresponderów już napisałem artykuł – autoresponder jaki wybrać. W każdym bądź razie potrzebujesz jakiegoś narzędzia, chociażby autorespondera, który jest umieszczony na zewnętrznych serwerach, lub też na Twoim serwerze.

Trzeba też zaznaczyć w tym miejscu, że lista mailingowa nie jest to zbiór przypadkowych adresów mailowych. Są to adresy mailowe, które nie wzięły się w niej przypadkiem, lecz właściciele adresów świadomie postanowili je pozostawić. Bazę mailingową mogą tworzyć adresy klientów jakiejś konkretnej firmy. Wiele firm wysyła korespondencje drogą mailową do swoich klientów. Tak działają np. Firmy, które dostarczają usługi telefoniczne, lub internetowe wysyłając tak zwaną e-fakturę, lub też w niektórych przypadkach monit. Jednak bazę mailingową nie muszą stanowić jedynie klienci konkretnej firmy. Mogą to być osoby, które były zainteresowane jakimś tematem i aby dostać więcej informacji musiały pozostawić swój adres mailowy. Listę mailingową mogą też tworzyć osoby, które należą do jakiejś społeczności np osoby te zarejestrowały się na forum internetowym, który je interesował. Nawet posiadając profil na Facebooku jesteś też w ich bazie mailingowej. Dostajesz też systematycznie wiadomości chociażby informujące o zbliżających się urodzinach Twoich znajomych, albo o cotygodniowej informacji na temat Twojej strony na Facebooku. Generalnie bardzo łatwo jest dołączyć do listy mailingowej. Jak niedawno sprawdzałem pewnym narzędziem mój adres mailowy jest w około 250 listach mailingowych. Nie pamiętam teraz jak to narzędzie, za pomocą którego można to sprawdzić się nazywa. Jak gdzieś je odszukam, lub mi się przypomni, to informację o nim pozostawię w komentarzu pod tym artykułem. Wtedy i Ty sprawdzisz sobie w ilu listach mailingowych jest Twój adres mailowy. A może wiesz jak nazywa się to narzędzie? Jeśli tak, to napisz w komentarzu poniżej, będę wdzięczny 🙂

Lista mailingowa a prawo

spamOd razu mówię, że nie jestem prawnikiem, ale podstawowych informacji jak wygląda to z prawnego punktu widzenia mogę udzielić. Po pierwsze, czy zbieranie listy mailingowej i wysyłanie wiadomości jest legalne. Otóż jest jak najbardziej. W końcu osoby, których adresy znalazły się w bazie mailingowej dobrowolnie podały swoje adresy email. Wszystko powinno być regulowane regulaminami, lub polityką prywatności, na którą wyraża się zgodę podczas zapisu na listę mailingową. Nie każdy zwraca uwagę co jest napisane w oświadczeniach podczas podpisywania umowy, lub w regulaminie, albo polityce prywatności. W tych miejscach wszystko jest regulowane. Też posiadam politykę prywatności, w której zastrzegam sobie prawo do wysyłania niezapowiedzianych e-maili zarówno informacyjnych jak i reklamowych. Aby wszystko się zgadzało w wiadomości mailowej znajduje się link, który powoduje wypisanie z listy mailingowej. Oznacza to, że każdy może w dowolnej chwili opuścić szeregi listy mailingowej, wystarczy kliknąć w taki właśnie link. Po kliknięciu w niego wszystkie dane zostaną usunięte i już więcej wiadomości z tej listy mailingowej nie dostaniesz, chyba że powtórnie się zapiszesz. Taki link znajduje się na dole każdej mojej wiadomości wysyłanej za pomocą autorespondera. Z doświadczenia wiem, że niektórzy ludzie to idioci, to ma nawet swoje określenie, wtórny debilizm, czy wtórny analfabetyzm. Wystarczy kliknąć w link, który znajduje się na stronie aby opuścić listę. U mnie wszystko odbywa się zgodnie z prawem. Jednak zamiast tego niektórzy potrafią do mnie wypisywać różne maile, że zawiadomią policję i prokuraturę, wypisują też co o mnie myślą itp. Z zasady nie zwracam na to uwagi, nawet nie odpisuje, jak ktoś czytać nie potrafi, lub kliknąć w link, to niech się męczy. Swoją drogą ciekawi mnie tylko dlaczego jakaś osoba zapisała się na listę, a później robi takie sceny. To są oczywiście sporadyczne przypadki, najczęściej feedback jaki do mnie trafia jest bardzo pozytywny.

Jeśli chodzi o same zapisy na listę mailingową, to w naszym kraju najczęściej stosuje się strategię Double Opt-in. Oznacza to, że dwukrotnie osoba wyraża chęć dostawania wiadomości drogą elektroniczną. Po pierwsze pozostawiając swój adres mailowy w odpowiednim miejscu, najczęściej w formularzu kontaktowym. Przykład takiego formularza masz w bocznej części mojej strony, albo bezpośrednio pod artykułem. A no i w jeszcze jednym miejscu formularz taki u mnie się pojawia, w wyskakującym okienku, gdzie również masz możliwość zapisania się na listę. Drugie potwierdzenie zainteresowania takiej osoby jest w momencie, gdy na skrzynkę mailową przychodzi do niej wiadomość z linkiem potwierdzającym, w który należy kliknąć, aby potwierdzić chęć dostawania wiadomości mailowych. Double Opt-in to podwójne zabezpieczenie, które najczęściej stosuje się w naszym kraju. Sporo autoresponderów nawet nie ma opcji Single Opt-in. Może to i lepiej, bo nie będzie wówczas problemu z prawem, baza mailingowa może będzie mniejsza, ale za to będzie lepszej jakości. Mniejsza z powodu tego, że trzeba kliknąć w link aktywacyjny, który przyjdzie na maila, a uwierz, ze zdarzają się tacy, którzy tego nie potrafią. Za to będzie lepszej jakości, bo nie znajdą się w niej nieistniejące adresy, które ktoś chociażby przez pomyłkę wpisał.

Najczęściej to najpierw ktoś zapisuje się na listę mailingową, bo chce dostać jakieś informację, a dopiero później jak już mamy jego zgodę bombardujemy go wiadomościami. Wszystko wówczas się zgadza. Osoba najpierw wyraziła chęć dostawania wiadomości, zgodziła się na wysyłanie ofert i reklam, ale też w każdej chwili może wypisać się z listy. Co jednak gdy jest zupełnie inna sytuacja, czy można wysłać wiadomość do osoby, która nie wyraziła zgody na otrzymywanie wiadomości? Odpowiedź jest jednoznaczna, wiadomości z ofertą wysłać nie można, bo to jest spam i za to można ponieść konsekwencje od Generalnego Inspektoratu Ochrony Danych Osobowych. Można natomiast wysłać wiadomość z zapytaniem, czy taka osoba wyraża zgodę na przesłanie oferty, lub innej wiadomości. Jeśli odpiszę, lub w jakikolwiek inny sposób da znać, że wyraża zgodę na przedstawienie oferty, to w takim przypadku dopiero można do tej osoby wysłać wiadomość z ofertą.

Co z GIODO? W akapicie wyżej już wspominałem o Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych. On tak jakby sprawuje pieczę nad tym wszystkim, czyli stoi na straży przestrzegania ustawy ochrony danych osobowych. Dane osobowe zgodnie z ustawą stanowią również adres email, IP komputera, z którego się łączysz, czy też nr telefonu. Zdaniem GIODO adres mailowy prezentuje dane osobowe, zatem zgodnie z ustawą bazę mailingową należy zarejestrować w GIODO. Na szczęście nie jest to jakoś bardzo skomplikowane. Należy wypełnić wniosek, dołączyć dwa załączniki i wysłać. Nie będę się specjalnie zagłębiał w te procedury, bo bym Cię zanudził.

Jak działa lista mailingowa

W zasadzie sposób działania listy mailingowej jest bardzo prosty. Za pomocą odpowiedniego oprogramowania, lub narzędzia zbiera się bazę mailingową. Następnie w bardzo prosty sposób można komunikować się z osobami zapisanymi na listę mailingową. Poprzez prosty interfejs można wysyłać wiadomości do zdefiniowanej grupy osób. Jednocześnie można wysłać wiadomość do wszystkich, albo do wybranych osób z listy mailingowej. Można również ustawić kolejkę wiadomości, czyli pewną sekwencję wysyłania wiadomości, która będzie automatycznie wysyłana do każdej osoby w odpowiednim czasie. Mamy też dostęp do innych możliwości w zależności od zaawansowania narzędzia z jakiego korzystamy.

No i właśnie do budowania bazy i wysyłania wiadomości będzie nam potrzebne odpowiednie narzędzie. Już o tym wspominałem, ale co tam, im częściej to powtórzę, tym więcej osób to zapamięta. Narzędzie bez którego nie można się obejść to np autoresponder, lub coś co będzie spełniało podobne funkcję. Będzie zbierało adresy mailowe w bazie mailingowej. Będzie miało możliwość ustawienia sekwencji wiadomości, oraz wysłania masowego mailingu. To jakby główne funkcje takiego narzędzia. W zależności od indywidualnych potrzeb dochodzą kolejne. Na podstawie tego należy wybrać optymalne narzędzie dla siebie.

Za pomocą listy mailingowej komunikujesz się z klientami, lub osobami, które zapisały się na Twoją listę, aby otrzymywać od Ciebie informację. Można wysyłać informację na temat nowych promocji, przypomnienie dotyczące regulowania płatności, informacje na temat wydarzeń i tego typu podobne rzeczy. Możliwości są bardzo duże, poniżej postaram się nieco przybliżyć ten temat.

Kiedy jest przydatna lista mailingowa

No i tak jak obiecałem przybliżę trochę temat jakie możliwości posiada lista mailingowa. Pokażę to na konkretnych przypadkach, aby jasno i wyraźnie zobrazować to o czym mówię.

Email marketing

 

Email marketing czyli zastosowanie komercyjne listy mailingowej. W tym przypadku tworzymy listę mailingową, a głównym naszym celem, lub jednym z głównych celów tej listy jest zarabianie pieniędzy. Sprzedaż za pomocą nadal jest bardzo skuteczna. W dużym skrócie może odbywać się to w następujący sposób. Zbierasz adresy na listę mailingową dając coś ludziom w zamian bezpłatnie. Nawiązujesz relację, a następnie wysyłasz wiadomości kierujące do oferty. Można również wykorzystać email marketing prowadząc swój sklep internetowy.

Marketing sieciowy

Jeśli chodzi o marketing sieciowy, to sytuacja wygląda podobnie. Zbiera się listę mailingową oferując coś w zamian. Różnica polega na tym, ze zamiast sprzedaży produktu lub usługi wysyłasz wiadomość, która będzie kierowała np na prezentacje planu marketingowego. W ten sposób pozyskujesz partnerów do marketingu sieciowego.

Program partnerski

W programie partnerskim nie sprzedaje się swoich produktów lecz kogoś innego. Oprócz tego dużą zaletą programu partnerskiego jest to, że lwia część pracy jest po drugiej stronie. Nawet 90% jest po drugiej stronie, Tobie pozostaje tylko przekierować ruch w odpowiednie miejsce. Właściciel produktu martwi się o wszystko, czyli o produkt, spedycję, marketing itp. Twoim zadaniem jest przyprowadzić ludzi. Są oczywiście programy partnerskie, gdzie trzeba więcej pracy wykonać. Za pomocą listy mailingowej pozyskujesz klientów w programie partnerskim, podobnie jak w przypadku sprzedaży własnych produktów, lecz to nie Twój produkt, i sporo pracy jest zdjęte z Twoich barków.

Blogowanie

Polecam korzystać z listy mailingowej na swoim blogu. Zwiększysz w ten sposób ilość czytelników swojego bloga. Więcej osób wejdzie na Twój nowy artykuł jeśli wyślesz informację, że właśnie na blogu został opublikowany nowy artykuł na taki i taki temat. To oczywiście przekłada się na inne sprawy nawet na zarabianie za pomocą bloga. Jak spieniężać bloga możesz przeczytać w artykule jak zarabiać na blogu.

Newsletter organizacyjny

Newsletter organizacyjny lub organizacyjny, czyli wykorzystanie listy mailingowej w sposób niekomercyjny. Stosuje się to głównie jeśli tworzy się jakąś społeczność. Chociażby na studiach, jak do grupy studentów chcemy wysyłać informacje na temat zajęć, materiałów, czy innych rzeczach, które są potrzebne. Lub jeśli do uczestników jakiegoś kursu, np kursu wystąpień publicznych należy wysłać informację o tym w jakim miejscu, o jakiej porze odbędzie się kolejne spotkanie.

Oczywiście nie rozpisywałem tego zbyt obszernie i szczegółowo, bo każdy przykład zastosowania listy mailingowej zasługuje na osobny obszerny artykuł. Niewątpliwie lista mailingowa jest bardzo przydatna zwłaszcza dla tych, dla których internet jest narzędziem do zarabiania pieniędzy. Lista mailingowa to przede wszystkim dotarcie, lub też inaczej zasięg. Jak masz sklep w bardzo małej miejscowości np gdzie mieszka tysiąc mieszkańców, to zasięg Twojego sklepu jest do tysiąca osób. Jeśli masz podobny sklep, ale na osiedlu mieszkaniowym, gdzie mieszka 10 tyś osób, to w Twoim zasięgu jest 10 tyś potencjalnych klientów. W internecie lista mailingowa jest Twoim zasięgiem. Im masz większą listę mailingową, tym masz większy zasięg, masz większe dotarcie do potencjalnych klientów.

Wpisz swój email aby dostać więcej informacji

Facebook Comments

Wpis został wyszukany na słowa:

  • lista adres?w e mail za darmo

Podobne Artykuły

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

3 thoughts on “Lista mailingowa”

  1. Ciekawy artykuł. Zbieranie listy adresowej dzisiaj to praktycznie konieczność. Można ją wykorzystać w każdej branży, nie tworząc własnej listy pozbawia się sporego źródła dochodów.
    Jednocześnie trzeba pamiętać, że tylko wykorzystywana lista może dać zyski.

  2. Nie wspomniałeś o jednej ważnej rzeczy, można w bardzo fajny sposób zarabiać na swojej bazie korzystając z firmy która zajmuje wyłącznie monetyzowaniem baz.

    Stosują specjalny algorytm który znajduje złoty środek pomiędzy przychodem z bazy, a jej wykorzystaniem. Oferują bardzo dobre stawki i pakiet klientów na każdy miesiąc, jedyny wymóg jaki stawiają to posiadanie bazy min. 80 000 rekordów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/biznespart/ftp/expertpartner_wordpress/biznespart1/wp-content/plugins/rpw-related-posts-widget/pf-rpw.php on line 160
Email
Print
Przeczytaj poprzedni wpis:
promowanie bloga
Sposoby na wypromowanie bloga

W tym artykule dowiesz się w jaki sposób sprawić aby Twój blog był czytany przez jak największą liczbę osób. Co...

Zamknij