Jak pisać bloga wskazówki

Kliknij proszę w przycisk 🙂

Tym razem coś na temat blogowania i prowadzenia bloga. W jaki sposób pisać na blogu, aby treść była atrakcyjna dla czytelników bloga. Nie ma co ukrywać, treść na bloga tworzymy dla czytelników. Ty jesteś czytelnikiem i jesteś najważniejszy. Mi jako autorowi bloga i treści na nim zależy na Twoim zadowoleniu. Chce aby treść była dla Ciebie czytelna, aby łatwo i przyjemnie się ją czytało. Zależy mi również na tym, aby Twoja wizyta nie była jednorazowa, ale abyś jak najczęściej wracał na mojego bloga. Bardzo też cieszy jeśli poza zapoznaniem się treścią, pozostawisz komentarz lub chociaż klikniesz w „lubię to” i udostępnisz wpis w social media.

Z pewnością każdemu blogerowi na tym zależy. Dlatego tym razem napiszę o sposobie pisania, lub prowadzenia bloga. Będzie trochę na temat artykułów. Z jakich części powinien się składać. Jaka czcionka, jaki rozmiar, jaka długość. Nieco też na temat częstotliwości publikowania treści na blogu. Czyli generalnie o sprawach, których zadaniem jest uatrakcyjnić bloga, tak aby czytelnicy chętniej z niego korzystali.

Wygląd bloga

Nie liczy się wygląd tylko wnętrze. Takimi słowami ludzie okłamują siebie wzajemnie. Tutaj nawiązuję do relacji damsko-męskich. Zawsze patrzymy na wygląd, bo to jest pierwsze co dostrzegamy, czyli wygląd drugiej osoby. Po kilku sekundach mamy w podświadomości wyrobione zdanie o jakimś człowieku. To wszystko na podstawie wyglądu, na podstawie tego jak się zaprezentował na dzień dobry. Nie mówię, że reszta jest nieistotna, wręcz przeciwnie. Jednak wygląd ma znaczenie i to duże. Nie inaczej jest z blogiem, wygląd ma znaczenie. Wygląd ma znaczenie we wszystkim. Większego apetytu nabierzesz na danie podane w ładny sposób, niż na to samo danie, ale rzucone byle jak na papierowy talerz.

Ogólny wygląd bloga to jest ten element, który jako pierwszy zobaczy osoba wchodząca na bloga. Dopiero później czytelnik zajmie się konsumpcją treści, o ile wcześniej nie wyjdzie z bloga zniechęcony jego wyglądem. Prawda jest taka, że w internecie stajemy się coraz bardziej wybredni. Nie tylko jesteśmy coraz bardziej wybredni o jakość przekazywanej treści. Jesteśmy też coraz bardziej wybredni jeśli chodzi o sposób w jaki ta treść jest podawana. No i dobrze, bo pewnie samemu chcesz aby Twoja strona wyglądała jak najlepiej. W końcu blog jest wizytówką blogera. Chcesz pokazywać innym bloga, którego nie trzeba się wstydzić, wręcz przeciwnie, z którego można być dumnym pod każdym względem.

Usability, użyteczność, funkcjonalność, intuicyjność

Jest takie angielskie słowo usability. Nie bardzo wiedziałem jak określić to w języku polskim. Google translator tłumaczy to słowo na użyteczność. Jednak mi bardziej pasuje określenie funkcjonalność, lub intuicyjność. Chodzi konkretnie o to jak użytkownik czuje się na Twojej stronie. Czy łatwo się mu po niej poruszać. Czy wszystko to co ważne jest w zasięgu wzroku, oraz czy bez problemu potrafi odnaleźć na niej to co potrzebuje i szuka. Polega to na tym, aby człowiek, który wejdzie na stronę, poruszał się po niej bez większego problemu. Przeciwieństwem tego jest sytuacja, gdzie trudno cokolwiek odnaleźć. Na stronie panuje chaos, jest masa różnych niepotrzebnych rzeczy, brakuje menu. Ciężko się wtedy odnaleźć, trudno się dokopać do tych ważnych informacji.

Co zrobić aby było funkcjonalnie i intuicyjnie na blogu? Po pierwsze zadbaj o to, aby blog był przejrzysty. Czyli aby treść nie rozmywała się z tłem. Niby to oczywiste, ale z tego co widziałem to nie zawsze. Tutaj przydaje się kontrast, najlepiej jest widać gdy jest napisane czarne na białym. Generalnie coś w tym stylu, bo nie może być wszystko czarno-białe i nie musi być. Są inne możliwości i układy, które zastosowane są bardzo przejrzyste.

Następna rzecz jaka jest przydatna, to menu na stronie. Jest ono potrzebne po to aby wyróżnić ważne rzeczy. To co ważne to np. kategorie, oferta, strona o mnie, kontakt, współpraca i wszystko to co uznasz, że warto jest wstawić w to miejsce. Jeśli ktoś już wejdzie na artykuł, na Twoim blogu, to jest szansa, że po przeczytaniu go nie wyjdzie od razu ze strony, tylko zrobi coś jeszcze. Może np. chcieć dowiedzieć się czegoś więcej o autorze artykułu, albo znaleźć inne artykuły w tej kategorii. Niech Twój blog mu to umożliwia, aby mógł poruszać się po nim swobodnie.

jak pisać blogaKolejną sprawą jest szerokość strony. Właściwie to chodzi o inteligentne szablony, które dopasowują się do rozdzielczości ekranu czytelnika. Korzystamy z różnych rozdzielczości. Do tego dochodzą urządzenia mobilne. Coraz powszechniejsze są tablety i smartphony. Na pewno będziemy z nich korzystać jeszcze częściej. Idealnie jest jeśli strona wygląda równie dobrze na dużym ekranie monitora, jak i na kilku calowym ekranie tabletu, lub jeszcze mniejszym ekranie w telefonie. Jest bardzo duży wybór szablonów, które dopasowują się automatycznie do mniejszych rozdzielczości. Niestety trochę mniej jest tych co dopasowują się również do większych rozdzielczości. Posiadamy coraz lepsze karty graficzne i coraz wydajniejsze monitory. Takie komputery mogą mieć naprawdę wysoką rozdzielczość. Wiesz jak wygląda większość stron na takim monitorze? Kiepsko wygląda. Strona wygląda jak wąski pasek pośrodku monitora. Zajmuje połowę albo i nawet 1/3 szerokości ekranu. Resztę stanowi pusta przestrzeń. Tak więc dobrze jest, gdy szablon bloga dopasowuje się do rozdzielczości mniejszych używanych w urządzeniach mobilnych, ale i też do większych rozdzielczości.

Artykuły na blogu

No i wreszcie przyszedł czas na same artykuły. Są one najważniejszą częścią bloga. No to jak jest z tymi artykułami? Tak naprawdę są różne rodzaje treści na blogu. Mogą to być artykuły w formie tekstowej, tak jak ten artykuł. Są jednak blogi, gdzie przeważają zdjęcia, np. w blogach modowych. Jeszcze inne blogi, gdzie przeważa treść multimedialna w postaci filmów video. Każdy z nich kieruje się swoimi regułami. Tam gdzie najważniejsze są zdjęcia, powinny one zajmować największy obszar. Dobrym rozwiązaniem dla takich blogów są szablony jednokolumnowe.

Dobra ale od początku. Zacznijmy od tego, że artykuł w całości powinien być widoczny na stronie artykułu. Tak jak w tym przypadku jest adres strony www.expertpartner.pl/jak-pisac-bloga-wskazowki. W tym miejscu znajduje się artykuł. Natomiast na stronie głównej, czyli www.expertpartner.pl jest tylko krótka informacja o tym i wielu innych artykułach. Taka zajawka, grafika plus krótki opis informujący o tym co jest wewnątrz artykułu. Na stronie głównej nie ma być artykułów w całości. Taki tasiemiec by się ciągnął w nieskończoność, komu by się chciało to czytać? Stosuj w artykułach tag „więcej”, to jest taka linijka, którą oddzielasz tą treść, która pojawi się na stronie głównej, od reszty, która jest widoczna po przejściu do artykułu.

Następna rzecz to są akapity. Jak widzę artykuł, który jest zbity w jedną całość, to od razu mi się, go czytać nie chce. No cóż, my ludzie jesteśmy bestiami wygodnymi i leniwymi. Jak widzimy długi tekst, nie podzielony na akapity, tylko wstawiony jako jedna całość, to nas zniechęca. Nie wiem dokładnie jak to podświadomość odczytuje, ale to ona nam podpowiada, że artykuł będzie się ciężko czytało. Dlatego każdą myśl w artykule zapisuj w nowym artykule. Taki artykuł wygląda lepiej i czyta się lepiej.

Artykuły mają też swoja szerokość. Nie mogą być one za wąskie. Prawda jest taka, że jeśli na szerokość artykułu jest przeznaczone mniej niż 500 pikseli, to wygląda on mało czytelnie. 500 pikseli to absolutne minimum dla szerokości artykułów. Dla blogów, gdzie istotne są zdjęcia powinno być więcej np. 900 pikseli. Dzięki temu artykuły są przejrzyste, łatwiej się je czyta. Jak już jesteśmy przy rozmiarach to co z długością? Czy rozmiar ma znaczenie? To już jest kwestia kto co lubi. Jak masz styl, że piszesz artykuł na dwa akapity, dobrze się z tym czujesz i fajnie Ci to wychodzi, to rób tak. Nie ma tu jakiejś reguły. Może to mieć znaczenie przy optymalizacji SEO, gdzie ten artykuł powinien być dłuższy. Ja lubię pisać dłuższe artykuły. Więcej wartościowych informacji mogę wtedy przekazać i w większym stopniu wyczerpie temat na jaki piszę artykuł. Mój rekordowy wpis jak do tej pory, zawiera blisko 4 tysiące słów. Jest to artykuł o temacie pracy dodatkowej i zwiększenia dochodu. Jednym z dłuższych artykułów w tej kategorii jest artykuł jak zarabiać na blogu.

Pozostaje jeszcze kwestia czcionki i rozmiaru czcionki. Wielkość czcionki to najlepiej nie za mała, nie za duża, lecz w sam raz. A tak na poważnie, to zależy kim są odbiorcy Twojego bloga. Jeśli czytelnikami są osoby starsze, to może lepiej użyć większej czcionki. Zaś typ czcionki. No cóż pamiętaj, że jeśli będziesz używać mało popularnej, to czytelnicy mogą nie mieć jej zainstalowanej na swoim komputerze. Z resztą najważniejsze, aby treść była czytelna.

Na sam koniec już coś w temacie częstotliwości publikowania artykułów. Jak sądzisz, że publikując raz na miesiąc Twój blog będzie popularny, to się zdziwisz. Co prawda są blogi, które mają tak zwanych uśpionych czytelników i nawet jak bardzo rzadko coś się pojawia, to i tak jest popularny. Jednak są to wyjątki potwierdzające regułę. Myślę, że minimum to jest jeden post tygodniowo. Jak się rzadziej publikuje, to zwyczajnie czytelnicy zapominają o Twoim blogu. Nie ma też co przesadzać w drugą stronę. Publikując więcej niż jeden post dziennie prawdopodobnie wiele osób przez to nie trafi na post opublikowany wcześniej.

Warto też przyzwyczaić czytelników do pewnego cyklu, np. do publikowania treści w określone dni, a nawet w określone godziny. Uzyskuje się w ten sposób przyzwyczajenie czytelników i efekt oczekiwania. Na swoim blogu staram się publikować nowy artykuł dwa razy w tygodniu, w poniedziałek i piątek w godzinach popołudniowych lub wieczornych. Taka systematyka i dyscyplina z pewnością dobrze wpływa na ilość odwiedzin bloga.

To chyba tyle z tych najważniejszych rzeczy, które chciałem przekazać w tym artykule. Mam nadzieje, że był on dla Ciebie przydatny i pomocny.

Wpisz swój email aby dostać więcej informacji

 

Jak zdobyć lawinę czytelników na blogu?

Pobierz teraz bezpłatnie poradnik


Facebook Comments

Kliknij proszę w przycisk 🙂

You may also like...

10 komentarzy

  1. Monika Turemka pisze:

    Zrozumiale wyjaśniony temat. Bardzo pomocna wskazówka na temat pisania postów w określone dni. Z pewnością wykorzystam na swoich blogach. Zostanie zachowana systematyczność i rzeczywiście może się to spodobać czytelnikom. Dziękuję Panie Marcinie.

  2. Radek Olszewski pisze:

    Dokładnie tak jak napisałeś Marcinie. Często zdarza się, że wchodząc na jakiegoś bloga z każdej strony jesteśmy atakowani linkami partnerskimi. Ważne, aby nie rozpraszać naszego czytelnika. Zamiast atakować z każdej strony linkami partnerskimi warto dać do przeczytania artykuł, który rozwiązuje jakiś problem , a następnie zaproponować zapisanie się na listę adresową. Pozdrawiam

  3. Adam pisze:

    Dziękuję bardzo za artykuł. Niedawno zacząłem prowadzić bloga i te informacje bardzo mi się przydają. Pozdrawiam 🙂

    • Miło mi, że artykuł się przydał 🙂 W planach mam kolejne artykuły dotyczące blogowania. Jak chcesz to możesz jakiś temat zasugerować.

      • Adam pisze:

        Na początek postanowiłem pisać o szukaniu pracy i o tym, co zrobić z czasem, kiedy ma się go pod dostatkiem. Dopiero zaczynam blogować i czasem mam wrażenie, że idzie mi to jak po grudzie ale chciałbym się rozwijać również i w tym kierunku. Na pewno nie jest to jedyna tematyka, jaką chciałbym się zająć. Będę czekał na kolejne artykuły. Pozdrawiam.

  4. Lucyna pisze:

    Bardzo jasno wyjaśniłeś na czym polega prowadzenie bloga. Dziękuję.
    Postaram się zastosować Twoje wskazówki. Wcale nie jest to takie trudne jak myślałam.Pozdrawiam

  5. Justyna pisze:

    To magiczne słowo, którego szukałeś to ergonomia (usability).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
shares

Masz za mało czytelników na blogu?

Poznaj sprawdzone metody na zdobywanie lawiny czytelników na blogu

pobierz teraz

Pobierz Bezp��atnie!