Budowanie marki eksperckiej

Kliknij w przycisk 🙂

Budowanie marki, a budowanie marki eksperckiej – jaka jest różnica? Właściwie to po co jest budowanie marki eksperckiej? Wyjaśnię to wszystko w artykule. Pokażę również kilka przykładów w jaki sposób ja stałem się ekspertem.

Kiedyś przeczytałem książkę „Jak przetrwać i odnieść sukces w biznesie”. Bardzo ciekawa książka swoją drogą. Co prawda budowanie marki nie jest w niej opisane, jednak był w niej bardzo ciekawy fragment. Frank opowiadał jak ktoś przyszedł do niego i żalił mu się, że mu nie idzie w handlu. Poprosił go o rade, czy jego zdaniem urodził się handlowcem. Frank odpowiedział, że nie sądzi aby tak było. Dodał również,  że nie sądzi, aby ktokolwiek urodził się ze smykałką do handlu, za to każdy z nas ma szansę zostać tym kim chce. To jest jeden z moich ulubionych fragmentów jakie kiedykolwiek przeczytałem. Uświadamia to, że nikt nie rodzi się ekspertem w jakiejś dziedzinie, tylko przez swoje zaangażowanie, pracę i determinację staje się ekspertem. Na tym właśnie polega budowanie marki eksperckiej.

Czym jest budowanie marki eksperckiej

 

Budowanie marki jest strategią marketingową. Polega to na tworzeniu i utrwalaniu wizerunku marki wśród konsumentów. Są firmy, które kładą ciężkie pieniądze na budowanie marki. Na świecie jest bardzo dużo marek napojów energetycznych. One między sobą tak naprawdę nie różnią się niczym szczególnym. Skład i zawartość jest identyczna, różnica polega ewentualnie w smaku i wyglądzie puszki. Natomiast na pytanie jaki znasz napój energetyczny, na pierwszym miejscu zawsze będzie Red Bull. Czy to dlatego, że on jest lepszy od pozostałych? Daje większego kopa? Absolutnie nie. Po prostu na wypromowanie marki Red Bull wydaje się mnóstwo pieniędzy. Począwszy od tego, że ma on dodawać skrzydeł. To powoduje majestatyczny odbiór wśród potencjalnych klientów, bo skrzydła posiadają boskie postacie. Ogromny nacisk kładzie się również na sponsorowanie sportowców uprawiających sporty ekstremalne. Do tego kręcone są ekstremalne klipy reklamowe i sponsorowane niewiarygodne wyczyny takich ludzi jak np. skok z krawędzi kosmosu.  Cała strategia sprawia, że Red Bull jest najpopularniejszym napojem energetycznym na świecie.

Budowanie marki eksperckiej ma podobne zadanie. Tworzy się określony wizerunek wśród konsumentów, a następnie dba się o jego utrzymanie. Jednak określenie ekspercki zobowiązuje. Polega to na tym, że taki wizerunek stawia osobę bądź firmę jako specjalistę w wybranej dziedzinie. Czyli dla klientów jest to osoba która ma największą wiedzę zarówno teoretyczną jak i praktyczną w danej dziedzinie.

Po co jest budowanie marki eksperckiej?

Nie będę ukrywał, że w tym wszystkim chodzi o pieniądze, a właściwie o sprzedaż. Tylko sprzedaż daje pieniądze, a cały zabieg z tworzeniem wizerunku i budowanie marki eksperckiej ma na celu zwiększyć efekty sprzedaży.

Ludzie lubią kupować to jest fakt. Może nie przepadają jak ktoś usiłuje im coś sprzedać, natomiast ludzie lubią kupować. Kolejna sprawa to taka, że ludzie lubią identyfikować się z innymi. Nie wszyscy, ale większość właśnie tak robi. Dlatego w reklamach używa się podobnych zabiegów typu: „80% Polaków wybrało by to i to”, „Goździkowa poleca takie tabletki na ból głowy”, „Eksperci żywieniowi radzą spożywać taki olej”. Takich sztuczek często się używa, ale to nie wszystko. Ludzie lubią identyfikować się ze znanymi osobami, sportowcami odnoszącymi sukces, aktorami, cele brytami. Dlatego właśnie ich wizerunki wykorzystuje się w reklamach, a gaże jakie otrzymują przekraczają nawet kilka milionów. Takie osoby posiadają swoją markę i dlatego agencje reklamowe są skłonni dać im tyle pieniędzy, bo to i tak na tym zarobią. Jeżeli znany sportowiec zareklamuje maszynkę do golenia pewnej marki, to mnóstwo mężczyzn i może niektóre kobiety kupią ten produkt, aby się z nim identyfikować. Gdy znana aktorka reklamuje jakąś linie kosmetyków to wiele kobiet również zacznie ich używać z tego samego powodu. Tak działa efekt sprzedaży na wizerunku. Chociaż te osoby nie mają wiele wspólnego z produktami, które reklamują, oraz być może nie wiele mają pojęcia o sprzedaży i marketingu, to są w stanie własnym wizerunkiem zrobić ogromne obroty sprzedając właśnie te produkty.

Efekt jaki daje budowanie marki eksperckiej jest podobny. Jeśli stworzysz swój wizerunek jako eksperta w dziedzinie odżywiania, to wiele osób będzie liczyło się z Twoją opinią. Jeśli zarekomendujesz suplementy diety firmy X, bo zwiększają libido, to duża część osób skorzysta z Twojej porady i zacznie ich używać. W ten sposób możesz zarobić pieniądze wcześniej podpisując umowę partnerską z tą firmą. Za przyprowadzenie klientów otrzymasz wówczas swoją prowizję. oprócz tego możesz sprzedać własny produkt. W tym przypadku chociażby specjalistyczne diety pomagające w odchudzaniu, czy oczyszczeniu organizmu, lub indywidualne porady i konsultacje. Możliwości jest wiele, najważniejsze w tym wszystkim jest budowanie marki eksperckiej.

Sposoby na budowanie marki eksperckiej

To że budowanie marki eksperckiej jest warte uwagi i zachodu już wiesz. Natomiast nasuwa się pytanie jak to zrobić? Jest kilka sposobów na budowanie marki eksperckiej. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że każdy z nich wymaga czasu i pracy. Budowanie marki eksperckiej to jeden z dłuższych procesów, ale z pewnością opłacalny, bo daje ciekawe rezultaty.

Zacznijmy od absolutnie najważniejszej rzeczy. Najpierw musisz stać się ekspertem w danej jakiejś wąskiej dziedzinie. Stać się możesz nim tylko wówczas gdy przyswoisz dużo, bardzo dużo wiedzy zarówno teoretycznej, ale przede wszystkim praktycznej w tej wąskiej dziedzinie. Musisz nie tylko czytać książki, oglądać kursy, czy szkolić się w tym zakresie. Samo to sprawi, że staniesz się genialnym teoretykiem, ale z tego niewiele wyniknie. Najwięcej wiedzy zdobędziesz działając. „Ekspert to taki człowiek, który popełnił wszystkie możliwe błędy w bardzo wąskiej dziedzinie”. Nie bój się działać i popełniać bledów. To one sprawiają, że zdobywasz doświadczenie i stajesz się coraz lepszy. Ucz się, zdobywaj wiedze teoretyczną i działaj! Przeznacz około 30% czasu na zdobywanie wiedzy, a pozostały czas na jej wykorzystanie. Taki sposób sprawi, że po jakimś czasie Twoja wiedza i umiejętności będą na poziomie eksperckim. Trudno powiedzieć, czy potrzebujesz kilku miesięcy, czy lat. Zależy to od tego jak złożona jest profesja, którą wybierzesz. Nie mniej jednak to absolutny warunek. Jednak budowanie marki eksperckiej możesz zacząć wcześniej niż zgromadzisz całą wiedze jaka jest Ci potrzebna. Nie oszukujmy się, nawet wąskie dziedziny mają tyle wiedzy, do przyswojenia, ze potrzeba by było na to mnóstwo czasu. W między czasie cześć wiedzy się dezaktualizuje, dochodzą nowe rzeczy itd. Właściwie to trzeba być cały czas na bieżąco.

Pisanie bloga

Budowanie marki eksperckiej można świetnie połączyć z pisaniem bloga. O tym się niedawno przekonałem na własnej skórze jak dobrze to działa. Niby takie to niepozorne, zakładasz bloga, piszesz na nim co jakiś czas artykuły i bach, nagle posiadasz wizerunek eksperta w dziedzinie o której piszesz. Na swoim blogu napisałem kilka artykułów na temat jak zarabiać na blogu. Okazało się, że to wystarczyło aby stać się ekspertem w dziedzinie zarabiania na blogu. Zadzwoniła do mnie Pani z Telewizji Polskiej, oznajmiła że nagrywają reportaż na temat blogosfery i zarabiania na blogu. Poprosiła mnie jako eksperta z tej dziedziny abym udzielił krótkiego wywiadu. W jaki sposób dowiedziała się, że jestem ekspertem w tej dziedzinie? To prosto, znalazła mnie w internecie. Konkretnie to znalazła mój blog, bo napisałem w nim kilka artykułów o możliwościach zarabiania na blogu. Zobaczyła, że jest w nim sporo treści na ten temat i uznała mnie za eksperta. Tak oto pisanie bloga pomogło mi w budowaniu marki eksperckiej. Wtrącę jeszcze kilka słów na temat samego wywiadu, który ze mną przeprowadzili. Otóż opowiadałem o takich rzeczach jak zarabiać na blogu, jakie są możliwości na zarabianie. O tym jakie warunki trzeba spełnić, aby blog mógł służyć jako narzędzie do zarabiania pieniędzy itp. Przyznam się, że byłem tym zaskoczony, ale bardzo mile, bo nie spodziewałem się, że telewizja się mną zainteresuje.

Prowadzenie bloga to dobry sposób na budowanie marki eksperckiej. Tworzysz treść na blogu i gromadzisz w Okół bloga społeczność. Na swoim blogu dzielisz się swoją fachową wiedzą i doświadczeniem w sprecyzowanej dziedzinie. W ten sposób w oczach innych osób stajesz się ekspertem, bo posiadasz wiedzę w określonym obszarze większą niż większość ludzi. To naprawdę nie jest trudne, potrzebna jest chęć i systematyczne działanie. Potrzebujesz też przede wszystkim trochę czasu aby przyniosło to pożądany efekt. Pamiętaj, że każdym napisanym artykułem Twój wizerunek eksperta staje się silniejszy.

Materiały video

Nagrywanie krótkich, bo zaledwie kilku minutowych filmów video jest dobrym sposobem na budowanie marki eksperckiej. Być może jest to szybszy i lepszy sposób na to. Nagrania z merytoryczną treścią, gdzie pokazujesz również swój wizerunek działają lepiej na widza, niż tylko zwykły tekst na czytelnika. Jesteśmy przyzwyczajeni do telewizji, a takie nagrania kojarzą się z telewizją. Dobrze oprawione i obrobione materiały video będą działać cuda. Ponadto możesz połączyć tworzenie takiej treści z publikowaniem jej na swoim blogu. W ten sposób spotęgujesz swoje działanie.

Co jest Ci potrzebne? Wystarczy średniej jakości kamera, lub w miarę dobra kamerka w smartphonie. Od biedy też się nada kamerka komputerowa. Polecam również mikrofon, aby uzyskać dobrej jakości dźwięk. Tak naprawdę wystarczy już zwykły mikrofon krawatowy, który kupisz za kilkadzieścia złotych. Podłącz go do telefonu jeśli masz w nim funkcję dyktafonu i już. Przyda się również program do zmontowania wszystkiego w całość. Można użyć bezpłatnego programu takiego jak Windows Movie Maker. Jeśli posiadasz Linuksa polecam program Kdenlive, który posiada naprawdę ciekawe możliwości jak na bezpłatną aplikację. Takich programów jest znacznie więcej, wystarczy dobrze poszukać w internecie. Nie musisz od razu tworzyć profesjonalnego studia nagraniowego, bo tak naprawdę aby zacząć wystarczy to co opisałem. Zacznij jakoś, nie czekaj na jakość. Z biegiem czasu swój warsztat możesz uzupełnić o kolejne elementy takie jak odpowiednie oświetlenie. Do tego przydadzą się soft boksy. Lepszej jakości kamera i mikrofon wraz z mikserem, bardziej zaawansowany program do obróbki video itp.

Zacznij od tworzenia krótkich nagrań video po kilka minut. Według przeprowadzonych badań optymalna długość video na YouTube to 3-3,5 minuty. Z resztą sam się o tym przekonasz, jak będziesz analizować swoje materiały opublikowane na YouTube. Natomiast w jaki sposób będziesz nagrywać to zależy od Ciebie. Powiem Ci jedno. Sucha merytoryczna treść będzie nudna dla widzów i takie materiały nie będą popularne, a przynajmniej będzie o to bardzo ciężko. Ludzie szukają przede wszystkim rozrywki. Należy znaleźć złoty środek. Musisz zainteresować widza, zapewnić mu rozrywkę, ale przy tym dać mu merytoryczną wartość. Nagrywaj materiały systematycznie. Jeśli się na to zdecydujesz, to przynajmniej jeden materiał tygodniowo.

Szkolenia

Jasnym jest, że gdy interesuje Ciebie budowanie marki eksperckiej to posiadasz odpowiednia wiedzę. Taką wiedzę można przekazywać innym ludziom, którzy tej wiedzy potrzebują. Dwa sposoby na przekazywanie wiedzy już przedstawiłem. Było to pisanie bloga i nagrywanie materiałów video. Kolejnym sposobem są wszelkiego rodzaju szkolenia. Będzie to nawet lepsza forma na budowanie marki od nagrywania video. Wymagać będzie od Ciebie kolejnej umiejętności, czyli wystąpień publicznych. No cóż, wystąpienia publiczne są zmorą większością ludzi na świecie. Dzięki temu, że Ty będziesz w stanie mówić na żywo do ludzi będzie to budziło respekt dla odbiorców.

Takie szkolenie możesz zorganizować u siebie w domu, czy biurze. Publiczność może za to być rozproszona po całym świecie. W tym przypadku mówię o szkoleniu online, które można w bardzo łatwy sposób zorganizować. Google dostarcza interesujące narzędzie do transmisji online. Nazywa się ono Google Hangouts. Przygotowujesz prezentacje, planujesz wydarzenie, zapraszasz na nie ludzi wysyłając i udostępniając link do transmisji i gotowe, możesz przeprowadzić szkolenie. Od Ciebie to też zależy, czy będzie to szkolenie bezpłatne, czy przy okazji chcesz na nim zarobić. Oprócz tego narzędzia są inne do przeprowadzenia szkolenia online, takie jak wszelkiej maści pokoje webinarowe.

Jakby wyższą formą są szkolenia stacjonarne. Też nie jest to nic trudnego. Trochę więcej wymaga organizacji. Bo trzeba wynająć salę konferencyjną i zapewnić widownie, która w określonym czasie musi się pojawić w określonym miejscu. Łatwiej jest zorganizować szkolenie online. Nie potrzeba do tego wiele i łatwiej jest ludziom wejść na stronę internetową niż przyjechać w określone miejsce. Jednak szkolenia stacjonarne mają większy wpływ na budowanie marki eksperckiej.

Książka i ebook

Na początku chciałem każde opisać osobno. Jednak stwierdziłem że napisze o tym jednocześnie, bo ebook to tak naprawdę Książka, która jest wydana w postaci elektronicznej. Moim zdaniem jest to najlepszy sposób na budowanie marki eksperckiej. Oczywiście książka drukowana jest zdecydowanie lepsza pod tym względem.

Dla przykładu przytoczę Ci pewną historię. Arkadiusz Podlaski wydał kiedyś książkę o zacnym tytule „Świadome Zakupy”. Opisuje w niej jakie techniki manipulacyjne stosują hipermarkety i sieci handlowe. Znajdziesz w niej również porady jak bronić się przed takimi trikami, aby zaoszczędzić pieniądze. Gdy Arkadiusz pisał tą książkę nie był uznawany za znawcę tematu. Po prostu interesował się tym tematem i znalazł informacje na ten temat. To o czym się dowiedział przelał na papier i opublikował książkę. Wydanie takiej książki sprawiło, że stał on się ekspertem w tej dziedzinie. Zaczął być zapraszany do programów telewizyjnych głównie w okresach przedświątecznych, kiedy notuje się zwiększone zainteresowanie zakupami. Tak oto napisanie książki pomogło mu w budowaniu marki eksperckiej.

Czy napisanie książki, albo ebooka jest trudne? Chociaż wydaje się to być skomplikowane i wymagające dużo wysiłku i umiejętności, to prawdę mówiąc nie jest to trudne. Napisałem już kilka ebooków. Jeden z nich to po prostu zebrana treść z bloga w określonym temacie i podana w formie PDF. Tak powstał ebook Od Zera Do Blogera, możesz go pobrać klikając tutaj. Aby wydać książkę, trzeba się nieco bardziej wysilić, ale warto, bo efekty będą lepsze. W tym roku mam w planach wydać moją pierwszą drukowaną książkę. Będzie to książka na temat email marketingu. Bardzo rozbudowana książka, z praktycznymi poradami na temat email marketingu, budowania listy mailingowej i zarabianiu za pomocą email marketingu. Tak naprawdę mam już wystarczającą ilość materiału na obszerną, wystarczyłoby to zebrać w całość, zredagować i wydać.

Tak jak widzisz budowanie marki eksperckiej nie jest wcale takie trudne jak by się mogło wydawać. Wymaga nieco czasu, i pracy, ale warto to zrobić, bo przynosi to dużo korzyści. W artykule przedstawiłem cztery sposoby, które świetnie sprawdzają się w budowaniu marki eksperckiej. Możesz je przy tym wykorzystać, lub spróbować innej metody.

Wpisz swój email aby dostać więcej informacji

 

Facebook Comments

Kliknij w przycisk 🙂

Podobne Artykuły

16 przemyśleń nt. „Budowanie marki eksperckiej

  • Bardzo wyczerpujący materiał. Od pewnego czasu czytam Twojego bloga, aby przyswoić wiedzę z zakresu marketingu internetowego i Twoje wskazówki są wyjątkowo przydatne. Jak w każdej dziedzinie tak i tutaj potrzebny jest czas i znajomość pewnych zasad, które można wprowadzać w życie w kolejnych krokach. 30% na przyswajanie wiedzy a 70% na wdrażanie – to mi otworzyło oczy:). Kiedy niedawno postanowiłam zacząć pisać bloga, aby poszerzyć możliwości dotarcia, to rzuciłam się na wszystko, co związane było z marketingiem internetowym i w efekcie byłam przytłoczona nadmiarem informacji, efekt – chaos w głowie i potrzeba usystematyzowania. Dlatego cenię sobie Twój konkretny i uporządkowany styl. Dzięki:)

    • Początki zawsze są trudne chociażby ze względu na ilość wszystkiego do przyswojenia. pocieszające jest jednak to, że z czasem to stanie się proste. Przez pierwszy okres mojej działalności w internecie, czyli jakiś rok co najmniej to przed monitorem siedziałem po kilkanaście godzin dziennie. Dużo nauki i zdobywania informacji, a jeszcze więcej działania.

      Teraz wygląda to nieco inaczej. Mam już wiedzę i doświadczenie, to pozwala mi wykorzystywać metody i systemy, aby pracować mniej, a zarabiać więcej. Do tego korzystam z takich metod na generowanie dochodu aby było to mniej czasochłonne i pracochłonne.

      Cieszę się, że na moim blogu znajdujesz wiele cennych informacji. Zawsze piszę o tym co działa i o tym co wykorzystuje w praktyce. Dzięki temu na pewno znajdziesz na nim mnóstwo cennych wskazówek. Pozdrawiam 😉

  • witam dziekuje za materiały szkoleniowe jak narazie próbuje sie uczyć o co w tym chodzi pozdrawiam

    • Damian zawsze daje mnóstwo praktycznej wiedzy, która sam stosuje. Nie tylko w płatnych materiałach i szkoleniach, ale również w bezpłatnych np. tych na blogu. Dzięki za komentarz. Również się trzymaj 🙂

  • Świetnie, że podajesz konkretne przykłady na efekty, jakie daje budowanie wizerunku eksperta i „marki”. Niektórzy czytają, widzą, ale nie stosują, bo wydaje im się że co to będzie za efekt.
    A jest: proszę pięknie wywiad w TV. Brawo

    • Tylko konkrety, nie lubię owijać w bawełnę. Efekt jest, musi być, ale przede wszystkim musi być konsekwencja w działaniu. Ty z pewnością już się o tym przekonałaś chociażby przy prowadzeniu swojego bloga.

      Dziękuję i pozdrawiam Aleksandro 🙂

  • Super artykuł. W sumie nawet nie pomyślałem, że może być rozróznienie na markę ekspercką bo właściwie każda ceniona się firma chce być ekspertem w swojej branży i tak to trochę kreuje.

    • Dzięki.
      Niektórym firmom, czy przedsiębiorcą bardzo zależy na kreowaniu wizerunku eksperckiego. W niektórych niszach, to jest szczególnie istotne, na pewno w branży produktów informacyjnych tak jest. Innym wystarczy, ze po prostu jest o nich głośno, byle by się mówiło. Tak np. było ostatnio z Media Expert ich kampania, gdzie emitowano reklamę non stop, aż do znudzenia. Efekt osiągnięty 🙂

      • To prawda, masz rację – teraz coraz więcej marek zaniża swój poziom dla rozgłosu. Czyżby więc budowanie marki eksperckiej nie było opłacalne?

  • Bardzo ciekawy wpis oby więcej takich było 🙂 Zmotywowałeś mnie tym wpisem i muszę powiedzieć że chyba znów zacznę się bardziej dokształcać na ten temat 😛

  • Dziękuję za interesujący artykuł. Ze swojej strony jednak dodam, że kluczem do zdobycia pozycji eksperta jest jednak obecność w mediach mainstreamowych, czyli TV, radiu i prasie. Prwadzę kilka blogów, o różnym poziomie. Jeden jest związany z moją działalnością. Zdarza mi się, że ktoś z TV potrzebuje na szybko wywiadu, paru zdań na jakiś temat związany z moją branżą lub odzywają się do mnie z gazety, bo potrzebują paru zdań do artykułu.
    Nie zawsze wykorzystuję te możliwości, bo w takich przypadkach liczy się czas, a będąc akurat w pracy nie mogę się zerwać i biec do studia na nagranie. Ale jak raz dziennikarz zapisze cię w komórce pod danym hasłem, to prawdopodobieństwo, że się do ciebie odezwie ponownie jest duże.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

shares
Przeczytaj poprzedni wpis:
jak zarabiać na blogu
Zarabianie na blogu a marketing sieciowy

Jak zarabiać na blogu, a właściwie jak wykorzystać blog przy działaniu w marketingu sieciowym. Marketing sieciowy jest biznesem relacji, w...

Zamknij